Tilburg in Business 2017
128 TILBURG IN BUSINESS De businesscase: Smartwares Group ‘De tool van Tilburg University heeft me doen realiseren dat we het proces moesten veranderen.’ Juriaan Ronkes, Operationeel Manager bij Smartwares Group (de overkoepelende naam voor onder meer de consumentenartikelen van Princess, Tristar en Smartwares) besloot kritisch naar het gehele bedrijfsproces te gaan kijken. ‘Wij halen veel producten uit China’, vertelt hij. ‘Daar zijn een paar honderd fabrieken, waar een belangrijk deel van ons assortiment vandaan komt. Deze fabrieken hebben wij niet in eigendom. Dat deel van activiteiten zie ik nog niet zo snel terugkomen in Nederland. Een ander verhaal is het echter met producten die geretourneerd worden: gerepareerd moeten worden om een tweede leven te krijgen. Die stuurden wij in het verleden naar Polen toe. We hadden het gevoel dat het goedkoper zou zijn om in Polen de retourwerkzaamheden weg te leggen. Op enig moment zaten we 6 keer per jaar in Polen en waren we zeer actief en frequent aan het bijsturen. Daarbij krijg je de consument niet uitgelegd waarom de herstelwerkzaamheden zo lang op zich laten wachten. Dat was voor ons het moment om het proces aan te pakken.’ Kostenbesparing Door het invullen van de tool werd het beeld helder. ‘Die activiteiten terug naar Nederland halen, scheelt 30 procent in de kosten’, schetst Ronkes. ‘Onze core business is die waterkoker, föhn, brandmelder The Reshoring Connection Carmen de Jonge is kwartiermaker bij het platform The Reshoring Connection. Dit informeert, faciliteert en verbindt regionale bedrijven rondom reshoring. ‘Reshoring werd in mijn beleving te veel gezien als het terughalen van banen aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Terwijl het natuurlijk allereerst gaat om het businessmodel voor de toekomst. Met reshoring willen we bedrijven verleiden voor de langere termijn naar hun business case te kijken. En dat is een totaal ander proces.’ Wanneer je er vanuit gaat dat je precies hetzelfde productieproces, zoals je dat in het buitenland hebt neergezet, weer gaat kopiëren naar de Nederlandse markt is dat geen duurzaammodel. Je moet het dus ook anders willen doen. ‘Ons motto is dan ook ‘groeien door innovatie’. Het gaat erom dat bedrijven gaan nadenken over hoe hun totale proces is ingericht en welke rol ze in de keten pakken. Midden-Brabant is van huis uit industrieel sterk. Je ziet nu tal van bedrijven die zich opnieuw uitvinden. Die moeten duurzaam kunnen blijven functioneren. Bij de conclusie uit de tool begint het pas voor sommige bedrijven. Die krijgen dan te maken met forse investeringen, robotisering, financiering et cetera. Wij helpen daarvoor de condities te creëren. En ook door bedrijven gewoon heel simpel in contact met elkaar te brengen om daarmee ideeën op te doen.’ Wilthagen is blij dat The Reshoring Connection er is. ‘Daar zit heel veel kennis. We lopen hierin als Tilburg echt voorop. Dit is goed voor de maakindustrie, waar Tilburg zo sterk in is. Hier moeten we zuinig en trots op zijn.’ De Jonge beaamt dat: ‘De gemeente enMidpoint waren al enthousiast over de tool. Met het projectbureau kunnen we bedrijven inspireren, laten zien hoe slim en innovatief Midden-Brabant te werk gaat. Dit is erg goed voor het imago van de maakindustrie. En daar is misschien wel juist door nieuwe technologische mogelijkheden ook weer alle ruimte voor ’
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=